The Subtle Art of not giving a F*ck van Mark Manson (Boek Review 2022)

In the Subtle Art of not giving a F*ck gaat het vooral om het loslaten van alle moetjes en de constante zelfverbetering waaraan we ons dagelijks onderwerpen. Auteur Mark Manson staat bekend om zijn directe aanpak en richt zich op het verschuiven van de focus. In plaats van je constant bezig te houden met hetgeen dat je beter kunt doen en de vlakken waarop je tekort schiet de aandacht te leggen op het leren omgaan met eventuele tegenslagen.

We leven in een maatschappij waarin alles constant beter en sneller moet. Hierdoor kan je jezelf aardig wat druk opleggen omdat in feite op deze manier niks nooit genoeg is. Je bent voortdurend bezig met jezelf te vergelijken met anderen en het onder de loep nemen van de door jouw geconstateerde verbeterpunten. Je wordt omringd door zelfhulpboeken en ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Mark Manson kapt in één keer al die bomen weg en laat je zien waar het écht om gaat: Acceptatie dat tegenslagen bij het leven horen, deze niet uit de weggaan, maar juist aangaan. Enkel door middel van acceptatie van hetgeen dat er is zul je kunnen groeien en de beste versie van jezelf zijn. In deze review zet ik voor jou op een rijtje waarom jij dit boek van Mark Manson moet lezen.

Inhoudsopgave

Mijn mening over dit boek
  • Hoe prettig leest dit boek
  • Hoe relevant is dit boek nog
  • Heeft het boek inzichten geboden
  • Prijs
4.9

Over The Subtle Art of Not Giving a F*ck

Het immens populaire ‘anti-zelfhulp boek’ The Subtle art of not giving a f*ck is een must read voor iedereen die meer zelfinzicht wil krijgen. Iedereen die de beste versie van zichzelf wil zijn maar die geen fan is van zweverige zelfhulpboeken. Zweverige zelfhulp boeken richten zich vooral op jouw eigen tekortkomingen en benadrukken vaak wat je allemaal fout doet en hoe je dat moet aanpakken. Het richt zich enorm op hoe jij je maar het gelukkigst kan voelen door te benadrukken dat je dat nu eigenlijk helemaal niet bent. Je voelt je eigenlijk eerst een stuk ellendiger voordat je aan de wederopbouw van jezelf begint.

Bij The Subtle art of not giving a f*ck is het eigenlijk de omgekeerde wereld. In plaats van je te richten op hetgeen wat fout is leer je te accepteren dat het goed is zoals je bent en waar je nu staat. Wil je groeien kan dat alleen vanuit een punt van acceptatie en erkenning. Je leert om niet meer zo de focus te leggen op de obsessie rondom het vinden van geluk, maar meer hoe je door middel van het niet geven om die obsessie juist je geluk zult vinden.

Mark Manson benadrukt ook dat het leven niet alleen maar rozengeur en maneschijn is en dat het niet realistisch is om dat te verwachten, of in sommige gevallen, te denken dat we er recht op hebben. Niks in het leven is vanzelfsprekend en ellende en verdrietige situaties horen er eenmaal bij.

Tegenslagen
Accepteer ook de mindere periodes in je leven © Pixabay

Je moet leren hoe je met deze tegenslagen, pijn en verdriet moet omgaan in plaats van je hier continu tegen te verzetten en het te internaliseren. Niet elke pijn is verkeerd. Sommige groeipijnen horen er eenmaal bij en deze weg stoppen of te ontkennen zal je niks positiefs opleveren. Het is tijd dat je de regie van je leven terug pakt en jouw problemen aangaat.

Ook werkt de auteur met veel persoonlijke voorbeelden. Hij legt door middel van zijn eigen ervaringen uit dat de zoektocht naar het ultieme geluk hem meer negativiteit dan positiviteit heeft gebracht. De overtuigingen die we onszelf aanleren dat alles goed zal zijn wanneer je beschikt over alles wat op jouw wensenlijst staat is eigenlijk ontzettend gevaarlijk. Denk hierbij aan de perfecte partner, de perfecte baan, zo rijk zijn dat je geen dag in je leven meer hoeft te werken en ga zo maar door.

Ook hier benadrukt hij dat je eigenlijk constant gefocust bent op hetgeen wat je niet hebt. Ook dat je jouw ultieme gelukt koppelt aan het behalen van deze doelen en het bemachtigen van bepaalde materiële zaken waaruit jij denkt geluk te halen. Maar door je geluk te koppelen aan dit soort zaken zul je nooit je ultieme geluk bereiken.

Laten we van het positieve uitgaan en voor het gemak even zeggen dat je al je doelen bereikt. Je hebt de perfecte partner gevonden, bent volledig financieel afhankelijk en hebt je droomhuis kunnen kopen. En dan? Denk je dat je dan gelukkig bent? Misschien. Voor even. Tot de drang om beter te zijn en meer te hebben weer om de hoek komt loeren. En zo begint het cirkeltje weer van voren en ga je weer die ‘ik zoek het ultieme geluk’ molentje in, want niks zal ooit goed genoeg zijn.

Droomreis
Die ene droomreis. Die ene boot. Wanneer houdt het op? © Pixabay

Maar! Blijven we dan allemaal altijd ongelukkig en zullen we ons altijd onvervuld blijven voelen? Nee. Mark geeft aan dat geluk zeker te behalen valt maar dat dit niet jouw focus moet zijn. Hij wilt dat je jouw leven echt goed onder de loep neemt en de vlakken die obstakels vormen in jouw weg naar jouw geluk leert te accepteren. Acceptatie is nodig voor groei.

Ook geeft hij aan dat elk probleem en obstakel zeer persoonlijk is. Wat voor mij belangrijk is of een probleem kan vormen hoeft voor jou niet zo te zijn. Welke problemen zijn voor jou het belangrijkst en waar wil je voor strijden? Waar ligt jouw prioriteit? Wat verdiend jouw aandacht en om welke situaties zou jij geen f*ck moeten geven?

Kort door de bocht: Om welk probleem geef jij wel een f*ck en om welk probleem niet. Althans, om welk probleem hoor je geen f*ck te geven. Een voorbeeld: Je wilt graag een bedrijf starten maar je bent bang voor de mening van anderen. Omdat jouw focus zo erg ligt op dat wat andere denken en eventueel kunnen denken beslis je toch om dit niet te doen. Je stelt dit nu al jaren uit maar het kriebelt toch dagelijks en je zou eigenlijk niets liever willen dan de stap eindelijk eens een keer te nemen.

Wat zijn jouw obstakels hierin en waar ligt jouw prioriteit? Je ontleed het probleem en komt tot de conclusie dat je dient te accepteren dat mensen die mening toch altijd wel zullen hebben, niet iedereen zal erachter staan of snappen waarom jij bepaalde stappen neemt. Maar is het nodig om je daar druk om te maken? Of heb je er meer baat bij om er geen f*ck om te geven? Welke problemen wil je aangaan omdat het oplossen van deze problemen bijdragen aan jouw persoonlijke doelen? Waar wil je voor vechten?

Keuzes
Maak keuzes in het leven. Je kan niet op elk paard wedden © Pixabay

Streef het geluk niet na, hier ziet jouw geluk niet in. Begin bij de kern en kijk in het hier en nu. Accepteer wat is, werk aan de obstakels die jou beperken in je geluk en schuif de rest aan de kant. Niet alles verdiend jouw tijd en aandacht.

Mijn aanbeveling?

Ik zou dit boek absoluut aanraden. Het is een ontzettend verfrissende manier van schrijven en het zal je direct aan het denken zetten. Een tikkie Amerikaans, maar dat went naar een paar pagina’s. Die stoffige zelfhulpboeken passen niet meer bij de cultuur waarin wij nu leven. Mark Manson is zo een auteur die dat echt begrijpt, oog heeft voor waar de echte problemen zitten en jou de inzichten en oplossingen biedt. Oplossingen om eindelijk een keer echt zaken die belangrijk zijn voor jou, en aan de slag te gaan.

Je moet zelf aan de slag, dit boek is geen wondermiddel wat jou uit al jouw problemen haalt. Maar juist dat aspect is zo fijn. Weg met die slachtofferrol en denken dat jij het recht hebt op een probleemloos leven waar er nooit iets mis kan gaan. Accepteren dat pijn en verdriet bij het leven horen maar dat jij dat ook absoluut aan kunt. Opnieuw leren vechten voor wat belangrijk is en het laten varen van hetgeen dat absoluut geen bijdragen levert aan jouw persoonlijke groei, ontwikkeling of geluk.

Wat heeft The Subtle Art of Not Giving a F*ck mij gebracht?

Ook ik had vanalles op mijn Millenial hitlist staan. Bucketlist, hitlist, hoe je het wil noemen. Een relatie, een jaren 30 huis vinden, een carrière, een blog samenwerking, fietsen, tennis, bootcamp, een Xbox, een game PC, fotografie, uitjes, festivals, sociale contacten in meerdere steden, social media posts op meedere kanalen en nog veel meer.

Het hebben van zoveel hobby’s, taken en daardoor verplichtingen slaat nergens op. Je kan niet van zoveel verschillende mensen en onderwerpen genieten als je zoveel tegelijk doet. Althans dat was mijn conclusie na het lezen van dit boek.

Ik ben daarom ook bewust dingen gaan schrappen in mijn leven. Van spullen tot social media accounts, maar ook relaties. Levert het je niets op en kost het alleen maar headspace of energie? Get rid of it!

Marktplaats fotospullen
Hobby’s die liggen te verstoffen, op Marktplaats ermee!

Over auteur Mark Manson

Mark Manson is een Amerikaanse auteur, geboren op 9 maart 1984. Hij is zijn schrijverscarrière zoals veel millennials online begonnen in de vorm van een blog. In zijn blog richtte Mark zich vooral op vernieuwende manieren om je doelen te bereiken. Hij profileert zich hierbij als de helpende ‘anti-zelfhulp’ blogger.

Mark Manson in 2021 © (bron)

Zijn eerste boek Models: Attract Women Through Honesty heeft hij door middel van zelfpublicatie uitgebracht in 2011. Zijn tweede boek, The Subtle Art of Not Giving a F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life betekende zijn grote internationale doorbraak. Dit boek is ruim 13 miljoen keer over de toonbank gegaan en vertaald in verschillende talen, zo ook in het Nederlands. In het Nederlands heeft het boek de titel ‘De edele kunst van not giving a f*ck’ meegekregen. The subtle art of not giving a f*ck heeft ruim 3,5 jaar in de top tien van de New York Times Bestseller lijst gestaan onder de categorie ‘How-to and Miscellaneous’. Een waar succes dus.

De Nederlandse vertaling van internationale bestseller 'The Subtle Art of Not Giving a F*ck'. Een tikkie Amerikaans maar wel recht voor z'n raap en vol met wijsheden.

Andere boeken van Mark Manson

Na zijn grote succes in 2016 heeft Mark Manson nog een derde boek uitgebracht in 2019 genaamd Everything is F*cked, a book about hope. Dit boek debuteerde op de eerste plaats in de New York Times bestseller lijst. Daardoor was Mark Manson de eerste auteur in lange tijd die twee boeken in de top tien van de categorie ‘How-to and Miscellaneous’ had staan. In 2018 is bekend gemaakt dat hij samen met acteur Will Smith zou werken aan zijn autobiografie. In 2020 heeft de auteur een audioboek uitgebracht genaamd ‘Love is not enough’.

Opvolger van de in 2016 geschreven 'The Subtle Art of Not Giving A F*ck'

Management Boeken die ook interessant zijn

Op mijn website kan je verschillende aanbevelingen terugvinden over mijn favoriete project management boeken. Boeken waarvan ik overtuigd ben dat deze een bijdragen zullen leveren aan jou op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Neem zeker een kijkje en laat je inspireren.

Productinformatie Subtle Art of Not Giving a F*ck

• Naam: The Subtle Art of Not Giving a F*ck
  • Auteur: Mark Manson