How to Win Friends and Influence People van Dale Carnegie (Boek Review 2022)

Dale Carnegie, de auteur van ‘How to win friends and influence People’ wordt ook wel gezien als de grondlegger van de zelfhulpboeken. Dit boek is namelijk bijna een eeuw geleden geschreven. 

In 1936 verscheen de eerste publicatie van dit boek en tot op de dag van vandaag is het één van de meest populaire boeken die vallen onder het genre zelfhulp en’ managementboeken’. Dit boek is ook in veel verschillende talen vertaald, zo ook in het Nederlands. Bij ons staat het boek bekend als ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed’. 

How to Win Friends and Influence People. Ben je nu ook benieuwd waar dit boek precies overgaat, ondanks dat de titel al vrij veel weggeeft, lees dan snel verder. Je zult er geen spijt van krijgen, want dit boek is écht een must have en een must-read voor iedereen.

Inhoudsopgave

Mijn mening over dit boek
  • Hoe prettig leest dit boek
  • Hoe relevant is dit boek nog
  • Heeft het boek inzichten geboden
  • Prijs
4.5

Over How to Win Friends and Influence People

De titel van het boek omschrijft eigenlijk perfect waar het boek over gaat. Hoe maak je vrienden en beïnvloed je mensen? Het boek richt zich op het gedrag van de mens en hoe deze zelf verantwoordelijk is voor het aantrekken en afstoten van relaties. Of dit nu gaat om zakelijke relaties of persoonlijke relaties. 

Er is een manier van het omgaan met mensen. Je kan niet tegen iedereen op dezelfde manier spreken of iedereen op dezelfde manier behandelen. Je noemt je baas bijvoorbeeld geen ‘schatje’ en je vraagt niet of je partner ‘even een factuurtje stuurt voor het afwassen’.

Dit is een heel handig boek dat hierin het onderscheid heel duidelijk omschrijft. Het boek bestaat uit vier hoofdonderdelen. 

  1. De basistechnieken voor hoe je met mensen omgaat
  2. Zes manieren waarop je jezelf aantrekkelijk kunt maken en mensen kunt aantrekken
  3. Hoe je anderen kunt beïnvloeden en ze jouw standpunten beter kunt laten begrijpen
  4. Leiderschap. Hoe kan je alle technieken en theorieën uit deel één, twee en drie toepassen en het beste in jouw voordeel laten werken? Hoe kan je ervoor zorgen dat je prettige relaties op zult bouwen en zult onderhouden terwijl je deze relaties ook kunt inzetten om jouw doelen te bereiken. 
Relaties opbouwen zakelijk en prive
Fijne relaties opbouwen helpt je zowel zakelijk als privé © Pixabay

Is dit boek nog relevant?

Het boek is enorm prettig geschreven en je leest er lekker vlot doorheen. Het boek is ook een aantal keren herschreven om zich zo aan te passen onze huidige manier van spreken en doen. In sommige delen van het boek zal je merken dat de schrijfstijl en woordkeuze niet helemaal van deze tijd is, maar deze zijn eigenlijk heel minimaal en eigenlijk alleen terug te vinden in directe anekdotes en quotes van Carnegie zelf.

Carnegie spreekt bijvoorbeeld ook over zijn ervaringen tijdens de Eerste Wereldoorlog en hoe die tijd hem bepaalde inzichten heeft gegeven. In het boek wordt er dan verwezen naar ‘een paar jaar terug’, maar als lezer besef je tijdens het lezen natuurlijk dat die ‘paar jaar terug’ inmiddels ook al bijna een eeuw geleden zijn.

Ondanks dat dit boek bijna een eeuw geleden geschreven is, zijn de theorieën nog zeker enorm van toepassing op ons leven nu. Juist om die reden wordt Dale Carnegie gezien als de grondlegger van zelfhulp boeken en management boeken.

De 4 hoofdstukken samengevat

Zoals ik eerder aangaf, is dit boek opgesplitst in vier delen en deze wil ik jou nog nét iets beter uitleggen zodat je een goed beeld krijgt of dit boek van toepassing is op jou. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit boek zal moeten lezen omdat je deze technieken in elke relatie kunt toepassen. Het creëert over het algemeen een betere sfeer en relatie, dus waarom zou je dit boek laten staan? 

Je leert elkaar beter begrijpen, je zult elkaar meer waarderen en je zult zelf je doelen sneller kunnen bereiken. Dit klinkt allemaal als een win-win, dus als jij beschikt over een echte winnaars mentaliteit, sla dit boek dan niet over.

Deel 1

Deel 1 richt zich op het beter begrijpen van mensen. Communicatie is belangrijk en het moet van twee kanten komen. Elke goede leider moet beschikken over uitmuntende communicatie vaardigheden. Het gaat er niet alleen om hoe je tegen mensen spreekt, maar ook hoe je met elkaar praat.

Iedereen wil in elke relatie zichzelf gezien en gewaardeerd voelen. Vaak botst het, soms onbewust, omdat iedereen om een andere manier spreekt en denkt. Carnegie richt zich erop om deze raakvlakken te ontdekken zodat de communicatiestroom automatisch zal verbeteren. 

Carnegie omschrijft ook dat het gebrek aan communicatie zelfs in 1936 al de voornaamste reden was waarom huwelijken in een scheiding eindigde. Mensen voelden zich in hun relatie ondergewaardeerd, maar wisten dit ook niet goed kenbaar te maken. Dit zorgt er natuurlijk voor dat er problemen ontstaan die uiteindelijk helaas uitmonden in het verbreken van een huwelijk. 

Relaties breken zonder communicatie
Relaties stranden bij gebrek aan communicatie © Pixabay

Ironisch om te bedenken dat we bijna een eeuw verder zijn en dat dit nog steeds één van de grootste redenen is waarom relaties kapot gaan. Niet alleen persoonlijke relaties, maar ook werk gerelateerde relaties. Vaak stopt men met een baan omdat men zich niet meer gewaardeerd voelt op hun werkplek en dit niet op een goede manier weet aan te geven. En in de gevallen waarop dit wel goed aangegeven wordt zul je zien dat het niet altijd goed word ontvangen omdat de manager in kwestie hier niet mee weet om te gaan zonder zich persoonlijk aangevallen te voelen. 

Al deze punten worden besproken in het eerste deel van het boek en je zult zien dat alleen al in de eerste pagina’s je een heel ander beeld zult krijgen en je jezelf direct geïnspireerd zult voelen om ook jouw bestaande relaties eens goed aan te pakken en anders in te richten.

Deel 2

In dit deel ligt de focus op het maken van meer vrienden. Eigenlijk is het heel simpel volgens Carnegie. Je kunt dit bereiken door minder te focussen op dat wat dat jij belangrijk vind maar meer de focus te leggen op wat een ander belangrijk vindt. Door jezelf continu in de spotlight te zetten en maar door te gaan over hoe fantastisch jij bent en wat je allemaal hebt bereikt zul je geen mensen aantrekken. Je wilt toch geen publiek die jou enkel en alleen aanbid? 

Je wilt echte authentieke relaties, vriendschappen. Dit creëer je enkel door wederzijdse interesse. Stel vragen, verdiep je in de ander. Laat een ander zich speciaal voelen. Door oprechte interesse te tonen in de ander zal je volgens Carnegie meer authentieke relaties en vriendschappen kunnen creëren in slechts 2 maanden tijd dan andere mensen doen in 2 jaar. Dit omdat je niet egoïstisch bezig bent, maar oprecht geïnteresseerd bent in de ander. Oprechtheid trekt oprechtheid aan. Daar komt het volgens Dale Carnegie op neer.

Relaties interesse tonen
Interesse tonen zal altijd voor fijnere relaties zorgen © Pixabay

Deel 3

In het derde deel richt je je op het overtuigen van mensen en hoe je conflicten kunt ontwijken. Je wilt dat mensen jouw standpunt aannemen en jouw point of view begrijpen, maar je wilt mensen tegelijkertijd ook niet tegen je in het harnas jagen. Het is daarom belangrijk dat je goed weet te beargumenteren waarom jij gelijk hebt zonder een ander respectloos te behandelen. 

Iedereen mag zijn mening geven en zijn eigen standpunten hebben, maar het is aan jou om de ander te overtuigen van jouw gelijk. In dit deel leer je hoe je kunt overtuigen zonder een ander zijn intelligentie en kennis te ondermijnen. Je leert meer over het lichaamstaal van de ander in dit deel en ook hoe je jezelf het beste in een ander kunt inleven. 

Relaties anderen als gelijken
Door te redeneren vanuit argumenten en wederzijds begrip kan je elk mens als gelijke behandelen © Pixabay

Je moet natuurlijk eerst begrijpen wat de persoon tegenover je probeert te zeggen als je hem wilt overtuigen van waarom jouw idee beter is. Als je niet kunt aantonen dat je snapt dat je zijn idee echt begrijpt, zal je eerder overkomen als een betweter die zijn zin wilt doordrukken en niet als een expert met ‘the goods to back it up’. 

Je leert luisteren, samenvatten en je eigen punten beter te beargumenteren in dit derde deel van het boek.

Deel 4

Het laatste deel richt zich op leidinggeven. Je past alle technieken die je in de voorgaande delen hebt geleerd toe en je zult merken dat je zult uitblinken als een echte leider. 

In de voorgaande hoofdstukken heb je gewerkt aan het ontcijferen van lichaamstaal, beter naar de ander luisteren en zijn punten samenvatten. Je hebt geleerd meer vrienden maken en aantrekkelijker zijn voor de ander waardoor er interesse wordt opgewekt bij de ander om zich in jouw cirkel te willen omgeven. Nu is het tijd om alle ingrediënten samen te brengen en toe te passen zodat jij de beste leider ooit zult worden. 

Carnegie werkt hier met veel verschillende voorbeelden waarom hij laat zien dat communicatie echt belangrijk is wanneer je je punt wilt maken en je doel wilt bereiken. 

Eén van zijn meest genoemde voorbeelden is de ‘verboden te roken’ situatie waarbij een groepje collega’s staan te roken op een plek waar dit niet mag. Manager één is heel streng en verbaal agressief. Hij schreeuwt naar zijn werknemers dat dit absoluut niet mag en dat kaffert ze helemaal uit. Manager twee biedt de medewerkers nog een sigaret aan, rookt er eentje mee en verzoekt de medewerkers tijdens het roken om dit niet meer op deze plek te doen omdat het hier verboden is en dit de volgende keer te doen op de plekken die hiervoor bedoelt zijn. 

Roken als gespreksonderwerp
Roken is een gesprek starter, maar kan ook een bron van ergernis zijn © Pixabay

Manager één zoekt conflict op en manager twee gaat conflict uit de weg. De medewerkers zullen zich gehoord en gezien voelen en ze zijn met respect behandeld. Dit zal een positief effect hebben op hun gedrag en de werksfeer waarbij de medewerkers van manager één met tegenzin teruggaan naar hun werkplek, er een negatieve werksfeer is ontstaan en de werknemers hoogstwaarschijnlijk minder gemotiveerd zullen zijn om goed te presteren.

Manager twee heeft een slechte situatie weten om te zetten in iets positiefs door middel van zijn communicatie. Manager twee heeft de werknemers kunnen beïnvloeden om het de volgende keer anders en beter aan te pakken.

Mijn aanbeveling?

Mede doordat Dale Carnegie gezien wordt als de grondlegger van management boeken en zelfhulp boeken is dit alleen al om die reden een absolute must have voor in je boekenkast. 

Zonder Dale Carnegie hadden heel veel andere succesvolle auteurs uit onze tijd niet dezelfde kansen gehad. Dale Carnegie heeft echt deuren geopend en was een pionier in zijn vak. Dale Carnegie wordt bijna een eeuw nadat zijn boek voor het eerst is gepubliceerd nog steeds gevierd en geroemd om zijn theorieën, cursussen en prestaties. En dat zegt enorm veel.

Dit boek zal je veel nieuwe inzichten geven. Vaak wordt het omgaan met mensen als iets normaals gezien. “We weten toch allemaal hoe je met elkaar moet omgaan?” Maar dat zal je nog enorm verbazen. Omdat we met zoveel verschillende mensen in aanraking komen moeten we leren schakelen. Tegenwoordig ontmoeten we mensen van allerlei verschillende achtergronden en leeftijden, om maar wat voorbeelden te noemen.

Gesprekken op allerlei niveaus
Gesprekken vinden dagelijks op allerlei niveaus plaats © Pixabay

Je kan niet tegen iedereen op dezelfde manier spreken. Vooral op het professionele gebied is dit enorm belangrijk. Je moet weten hoe je met mensen om moet gaan. Niet alleen omdat je dan een plezierige werksfeer creëert, maar ook voor betere samenwerking relaties is dit heel belangrijk.

Voor managers en leiders

Uit onderzoek is gebleken dat wereldwijd de grootste klacht op de werkvloer de communicatie van en met de manager is. Veel managers zijn goed met cijfertjes en beheersen de analytische kant van hun werk goed. Helaas ontbreekt vaak een duidelijke vorm van communicatie, is het EQ een stuk lager dan het IQ en ontbreekt het aan goed leiderschap.

Al deze punten komen naar voren in het boek van Carnegie. Je leert opnieuw hoe je kunt uitblinken in deze punten. Je leert hoe het omgaan met mensen jou ook in je professionele carrière vooruit zal helpen omdat je een betere leider wordt die ook meer gerespecteerd zal worden door zijn collega’s en werknemers.

Dale Carnegie, de auteur van ‘How to win friends and influence People’ wordt ook wel gezien als de grondlegger van de zelfhulpboeken. Dit boek is namelijk bijna een eeuw geleden geschreven. 

In 1936 verscheen de eerste publicatie van dit boek en tot op de dag van vandaag is het één van de meest populaire boeken die vallen onder het genre zelfhulp en’ managementboeken’. Dit boek is ook in veel verschillende talen vertaald, zo ook in het Nederlands. Bij ons staat het boek bekend als ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed’. 

Wat heeft How to Win Friends and Influence People mij gebracht?

Mijn communicatie met mensen is verbeterd door het lezen van dit boek en mijn door ervaring in mijn huidige werkomgeving.

Als beroep ben ik consultant. Mijn beroep is om klanten te adviseren in digitale marketing, denk daarbij aan online adverteren. Zowel ik als mijn team heeft 5 tot 20 jaar ervaring met digital marketing, om die reden zijn klanten bereid te betalen voor ons advies. Wat ik heb geleerd is dat je er met die ervaring nog niet bent. Je kan die ervaring er niet simpelweg doorheen drukken en er dan maar vanuit gaan dat klanten gelukkig zijn.

Wat ik het de jaren heb geleerd is dat elke individu het prettig vindt een eerlijk, respectvol gesprek te hebben. Het is belangrijk dat elke persoon hierbij zijn of haar mening kan delen, waarna je samen de beste oplossing kiest. Het is belangrijk de ander volledig bij het gesprek te betrekken en zelf de keuze te laten maken, ook als dat betekent dat jouw advies niet opgevolgd wordt. Doe je dit niet dan zal de ander zich niet begrepen of zelfs gedomineerd voelen, wat niet tot een fijne samenwerking leidt.

Fijne samenwerking bij Dept
Een samenwerking is fijn als iedereen lacht. Foto van een samenwerkdag bij mijn werkgever Dept met klant Avans+

Over auteur Dale Carnegie

Dale Carnegie was een Amerikaanse schrijver en grondlegger van zelfhulpboeken. Hij is geboren in 1888 en overleden in 1955. Dale richtte zich op de zelfontwikkeling en zelfverbetering.

Dale Carnegie
Dale Carnegie © Wikipedia

Carnegie is de eerste persoon geweest die een zelfverbetering cursus heeft ontwikkeld. Deze cursus richt zich op de vaardigheden die men moet beheersten om succesvol te kunnen zijn in de keiharde zakenwereld. Deelnemers van de cursus leren hoe ze op een effectievere manier kunnen omgaan met andere mensen. Of dit nu zakenrelaties zijn of directe collega’s, Carnegie bespreekt het allemaal. 

Je leert hoe je een goede leider kunt zijn, hoe je stressbestendiger kunt omgaan met spannende situaties en hoe je kunt functioneren in werkomstandigheden die continue veranderen. Er wordt in de cursus veel aandacht besteed aan het beter communiceren en hoe je met de juiste tactieken mensen kunt beïnvloeden om dingen vanuit jouw perspectief te zien en te handelen naar hoe jij wenst dat mensen handelen.

Vanuit deze cursus heeft hij het boek ‘How to win friends and influence People’ geschreven. Dit boek werd voor het eerst in 1936 gepubliceerd en er zijn inmiddels wereldwijd miljoenen van verkocht. 

Naast deze bestseller heeft Carnegie ook verschillende andere boeken geschreven. De meest populaire titel naast ‘How to win friends and influence people’ is een biografie geschreven over de oud-Amerikaanse president Abraham Lincoln getiteld ‘Lincoln the Unknown’.

Management Boeken die ook interessant zijn

Ik hoop dat je hebt genoten van mijn review van ‘How to Win Friends and Influence People’ en je in dit boek wilt investeren. Het is absoluut meer dan zeker de moeite waard om deze een keer door te lezen al ben ik ervan overtuigd dat je dit boek meerdere keren zult lezen en nog vaak tijdens bepaalde situaties er bij zult pakken om er nog eens doorheen te bladeren. 

Naast deze recensie heb ik nog veel andere recensies en reviews op mijn website staan. Kijk hier ook eens naar en wie weet wat je nog meer ontdekt.

Productinformatie How to Win Friend and Influence People

  • Naam: How to Win Friends and Influence People
  • Auteur: Dale Carnegie
  • Uitgegeven in: 1998
  • Aantal pagina’s: 320
  • Taal: Engels
How to Win Friends And Influence People review
De cover van ‘How to win Friends and Influence People’ van Dale Carnegie

Dale Carnegie, de auteur van ‘How to win friends and influence People’ wordt ook wel gezien als de grondlegger van de zelfhulpboeken. Dit boek is namelijk bijna een eeuw geleden geschreven. 

In 1936 verscheen de eerste publicatie van dit boek en tot op de dag van vandaag is het één van de meest populaire boeken die vallen onder het genre zelfhulp en’ managementboeken’. Dit boek is ook in veel verschillende talen vertaald, zo ook in het Nederlands. Bij ons staat het boek bekend als ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed’. 

Dale Carnegie, de auteur van ‘How to win friends and influence People’ wordt ook wel gezien als de grondlegger van de zelfhulpboeken. Dit boek is namelijk bijna een eeuw geleden geschreven. 

In 1936 verscheen de eerste publicatie van dit boek en tot op de dag van vandaag is het één van de meest populaire boeken die vallen onder het genre zelfhulp en’ managementboeken’. Dit boek is ook in veel verschillende talen vertaald, zo ook in het Nederlands. Bij ons staat het boek bekend als ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed’. 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.