David Allen – Getting Things Done (Boek Review 2022)

Getting things done is een boek geschreven door de Amerikaanse auteur David Allen. Het boek gaat over productiviteit en hoe je beter met je tijd om kunt gaan om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je dag, week en maand haalt.

De Getting Things Done methode die door de auteur David Allen is ontwikkeld is inmiddels bewezen zeer succesvol te zijn. Als ook jij jouw productiviteit wilt verbeteren, meer uit je uren wilt halen, dan is dit misschien wel het boek voor jou dat je absoluut moet lezen. 

In mijn eerlijke review ga ik je precies vertellen wat je uit het boek zult leren, wat de methode precies inhoud en wat je aan dit boek zal hebben. Zo kan je zelf beslissen of het aansluit op jouw doelen en wensen.

Inhoudsopgave

Mijn mening over dit boek
  • Hoe prettig leest dit boek
  • Hoe relevant is dit boek nog
  • Heeft het boek inzichten geboden
  • Prijs
4.6

Over Getting Things Done

Dit boek wordt wereldwijd gezien als één van de beste boeken op het gebied van het verbeteren van je productiviteit. Nadat ik dit boek zelf meerdere malen heb gelezen kan ik dit bevestigen. Ik wil graag benadrukken dat ik dit boek meerdere malen heb gelezen omdat ik ervan overtuigd ben dat ook jij dit boek vaker uit de kast zult trekken om nog eens een hoofdstuk een keer extra door te nemen. 

Dit boek is geschreven voor echte leesliefhebbers. Het bevat heel veel informatie en het is soms flink doorpakken. Er komt veel, waarschijnlijk nieuwe informatie, op je af en het is belangrijk dat je hier daarom ook echt de tijd voor neemt om deze informatie tot je te nemen. 

Het boek heeft iets magisch, iets speciaals. Je zult merken dat je vaak in situaties terecht komt in je eigen persoonlijke en professionele leven waarbij je zoiets hebt van ‘hey, hoe zat dat ook alweer precies’ en je dan weer naar dit boek zult grijpen. Het is een eenmalige investering waar je nog jaren veel plezier en profijt van zult hebben.

Project Management boeken
Een deel van mijn boekenkast. Naar de meeste boeken grijp ik nog eens terug

Overwerken of ontspannen?

David Allen is de eerste auteur geweest die in zijn boek het verband legt tussen het ontspannen en het productief zijn. Hij is van mening dat deze hand in hand samen gaan. Blink je uit in de één, maar doe je het niet zo goed bij de ander, dan ben je eigenlijk gedoemd om te falen en zal er altijd iets in je achterhoofd blijven knagen. 

Het klinkt allemaal heel complex maar eigenlijk is het heel simpel. Als jij een echt werkpaard bent en meer dan de reguliere 9-5 werkt zonder je te ontspannen zal je op den duur in een burn-out raken. Je richt je op het werken, werken en werken maar daar blijft het ook bij. Je bent niet in balans en ook al ben je misschien tijdelijk heel succesvol door de lange uren die je draait, op den duur vlam je uit, neemt je productiviteit flink af en ben je eigenlijk terug bij af. 

Als je een goede balans vindt tussen werken en genieten zal je merken dat je productiviteit stijgt. Je krijgt energie door je ontspan momenten waardoor je beter functioneert in je werkmomenten. En andersom. Hoe harder je werkt, hoe meer je zult genieten van het ontspannen. Deze balans zorgt ervoor dat je jouw productiviteit zult vergroten.

Getting things done voorkomt overwerken
Slim met je werkweek omgaan voorkomt overwerken. Overwerken is niet de oplossing © slon_pics via Pixabay.com

De 5 stappen van David Allen

Naast deze theorie geeft David Allen ook veel tips over hoe je jouw productiviteit kunt vergroten op zowel het professionele vlak als thuis. Deze tips omschrijft hij in zijn officiële Getting Things Done methode die uit 5 stappen bestaat. 

Deze stappen zijn als volgt: Capture, Clarify, Organize, Reflect en Engage. 

David Allen geeft aan dat je wanneer je deze 5 stappen nauwkeurig volgt je orde aan elke chaotische situatie kunt brengen en zo je productiviteit kunt vergroten.

Stap 1: Capture

In stap één verzamel je alles wat je aandacht nodig heeft. Je kunt het vergelijken met een ‘to do lijstje’ maken. Schrijf alles op wat in je hoofd rondspookt. Ik beschrijf het expres op deze manier omdat het veel verdergaat dan de ‘belangrijke projecten’ op werk. Denk ook aan privétaken zoals de vaatwasser thuis aanzetten, je moeder terugbellen of je kledingkast opruimen. 

David Allen beschrijft dat elke taak belangrijk is en zelfs de meest banale dingen gedaan moeten worden zodat het geen ruimte in je hoofd inneemt. Dit klinkt misschien zweverig, maar het is wetenschappelijk bewezen dat de meest kleine dingen veel ruimte in je hoofd in kunnen nemen en je daardoor eigenlijk onnodig tijd en energie verliest. Zorg voor rust en orde. Begin met het verzamelen van alles wat gedaan moet worden.

Stap 2: Clarify

Kun je de taken omzetten in acties? Zo ja dan kan je nu een stappenplan te maken. Let op: Is het in één handeling oplosbaar of moet je verschillende handelingen verrichten om je ‘to do’ op te lossen? Schrijf dan meerdere stappen uit.

Als je een taak niet direct kunt oplossen moet je beslissen of je ervoor wil gaan of dat de taak even geparkeerd moet worden tot wanneer je er wel tijd voor hebt.

Bij het maken van het lijstje denk je na over prioriteiten, welke taak heeft voorrang? Zorg voor een duidelijk onderscheid door taken te nummeren en bij nummer 1 te beginnen.

Stap 3: Organize

Nu kun je alle taken 1 voor 1 uitvoeren in de volgorde zoals je in stap twee hebt bedacht. Het is tijd om in actie te komen en meters te maken. Je zult merken dat je als een speer gaat. Ook zal je merken dat je snel tevreden bent. Dat komt omdat je de taken met hoge prioriteit eerst voltooid, wat een bevredigend gevoel zal geven.

Getting things done tasks
Als kind werd je al blij van het voltooien van taken © StartupStockphots via Pixabay.com

Stap 4: Reflect

Kijk terug op stap 3. Is alles onder controle? Kom je vlot door te taken heen? Heb je de stappen uit kunnen voeren die je wilde uitvoeren?

Probeer hierbij te beseffen wat eventueel nog slimmer of beter kan. Wat zijn verbeterpunten voor de volgende keer?

Bij deze stap is het ook belangrijk dat je de controle en focus pakt en de puntjes op de i zet. Loop je gedane werk nog even na en verbeter waar nodig.  

Stap 5: Engage

Als je alle stappen naar behoren hebt uitgevoerd heb je een nieuw systeem ontwikkeld waarmee je elk probleem of situatie in de toekomst kan aanpakken. Je zult acties in het vervolg sneller van je to-dolijstje kunnen afstrepen waardoor je je gedachten vrij en helder houdt. 

Het gaat er allemaal om dat je al het onnodige uit je gedachten haalt zodat er nieuwe ruimte ontstaat om te focusen op belangrijke taken. Daarnaast zal je ruimte krijgen voor het ontwikkelen en uitvoeren van ideeën en het stimuleren van je innerlijke creativiteit. 

Op deze manier zul je beschikken over stress-vrije werkdag en zul je merken dat je meer haalt uit je dag. ‘Getting Things Done’ omdat je daar zelf weer de ruimte voor hebt gecreëerd. 

Volg bovenstaande stappen nauwkeurig op en ik durf je echt te verzekeren dat je op een korte termijn al heel veel positieve verandering zult zien en je jouw productiviteit zult vergroten.

Mijn aanbeveling?

Wil jij jouw productiviteit verhogen? Dan is dit echt hét boek dat je moet lezen. 

De methode wordt glashelder uitlegt zodat het makkelijk is om deze te volgen. Het is wel veel materie om te verwerken dus je moet wel van lezen houden. Het is het waard. Als je de methode onder de knie hebt en je dit weet te implementeren zal je gigantisch veel verschil gaan zien. 

Dit boek is van toepassing voor jong en oud, ongeacht je professionele niveau. Productief zijn is altijd belangrijk. Of je nu thuis voor de kinderen zorgt, een CEO van een grote multinational bent of iets wat er tussen in zit. Je wilt altijd het meeste uit je dag kunnen halen en de beste versie van jezelf zijn. Dit boek helpt je daar zeker mee. Ik zal het met die reden ook absoluut aanraden. Het is een heel toegankelijk boek waar veel verschillende mensen met verschillende achtergronden veel positiefs uit kunnen halen.

Niet elk boek is voor iedereen, daar ben ik ook altijd eerlijk over. Soms lees ik boeken waarvan ik denk, nou, deze mag je overslaan. Maar dat gevoel heb ik bij dit boek niet. Dit is een must have voor thuis op de boekenplank. Het is een ontzettend toegankelijk boek, ongeacht je achtergrond. Je zult hier heel veel uithalen en je productiviteit zal zeker vergroot worden als je de 5 stappen van de ‘Getting Things Done’ methode goed en nauwkeurig zult volgen.

Ben je inmiddels benieuwd, bestel dan nu het boek en het bijbehoren werkboek. Zo kan je zelf aan de slag gaan en jezelf even goed onder handen nemen om zo jouw productiviteit te vergroten. 

Getting things done is een boek geschreven door de Amerikaanse auteur David Allen. Het boek gaat over productiviteit en hoe je beter met je tijd om kunt gaan om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je dag, week en maand haalt.


Wat heeft titel van het boek mij gebracht?

Getting Things Done heeft mijn leven gevormd tot wat het nu is. Dat klinkt rigoureus en heftig maar dat is het ook. De inzichten die het boek mij hebben gegeven gaan hand in hand met mijn huidige baan als project manager bij een marketingbureau. Ook prive pas ik de wijsheden toe. Ik zal je uitleggen waarom.

Toepassing op werk

Mijn werkweek van 40 uur wordt ingedeeld in 2 tot 8 klanten. Elke klant heeft een vast aantal uren per week. Laten we zeggen 4 klanten van 10 uur per week. Elke klant krijgt van mij ongeveer 10 uur per week ondersteuning.

De klant betaalt een uurtarief tussen de €110-150 voor mijn werkzaamheden. Dat is pittig, daar ben ik mij van bewust. Daarom spreken de klant en ik naar elkaar uit dat wij het maximale uit de 10 uur halen. We willen inefficiënte voorkomen en nutteloos bestede tijd al helemaal. Om die reden zetten we met vaste regelmaat op een rijtje wat de prioriteiten zijn en werk ik met het team alleen aan die prioriteiten.

Klinkt vaag? Wat voorbeelden zijn:

  • Wekelijks bekijken wij in een project management tool als Jira of Trello de lopende acties, en bepalen wij samen waar die week aan gewerkt wordt
  • Wekelijks bekijk ik op de laatste dag van de week hoe mijn agenda voor volgende week eruit ziet. De prioriteiten die ik heb afgesproken met de klant geef ik vast een plekje in mijn agenda zodat ik zeker weet dat die acties lukken
  • Elke 2 tot 4 weken kijken wij naar de grote lijnen van een project en kiezen wij welke subprojecten prioriteit hebben. Dat betekent dat sommige projecten afvallen. Zo’n moment heet een sprint of backlog review
  • Elk kwartaal evalueer ik het afgelopen kwartaal en kijk ik met het team vooruit naar het volgende kwartaal. Waar willen wij over 3 maanden staan? Zo’n moment heet een kwartaalreview of in het Engels Quarterly Business Review (QBR)
Fijne samenwerking bij Dept
Eens per kwartaal spreek ik met het hele team af om de grote lijnen van de samenwerking te evalueren

Toepassing privé

Onlangs zijn mijn partner en ik verhuisd. Leuk! Maar ook veel werk. Op een bepaalde datum verhuis je echt en daarna zit je met meer dan 100 dozen in je nieuwe huis. Waar begin je? Gebruik de Getting Things Done methode!

  1. Capture: Maak een lijstje van spullen die in dozen zitten
  2. Clarify: Bedenk welke dozen je al een plekje kan geven en bepaal prioriteit
  3. Organize: Ga aan de slag met uitpakken en geef spullen een plekje
  4. Reflect: Denk ja of je niets over het hoofd hebt gezien en pas aan waar nodig
  5. Engage: Geniet van je verhuizing door gericht uit te pakken
Verhuizen genieten
Geniet ook op tijd tijdens een verhuizing!

Over auteur David Allen

David Allen is een Amerikaanse auteur en productiviteit coach, geboren in 1945. 

Hij heeft een moeilijke start in het leven gehad. Ondanks dat hij het altijd goed deed op zijn studies was hij heel onrustig en heeft hij tig verschillende baantjes gehad. Door zijn onrustigheid en chaotische persoonlijkheid kon hij geen van deze baantjes langer dan 3 maanden volhouden. Hij beweert zelf dat hij voor zijn 35e verjaardag meer dan 35 verschillende baantjes heeft gehad. Deze variëren van karate leraar tot chauffeur en van reisleider tot een manager van een grote winkel. 

David geeft in interviews aan dat zijn rusteloosheid hem heeft bewogen dit eens goed te onderzoeken. Daardoor heeft hij zijn nu wereldberoemde ‘Getting Things Done’ theorie initieel voor zichzelf heeft ontwikkeld. Hij deed het om zichzelf op het rechte pad te krijgen. Dat deze theorie uiteindelijk zal worden omschreven in een boek dat wereldwijd een groot succes zal worden had hij nooit durven dromen.

David Allen 2019
David Allen in Nederland in 2019 © gettingthingsdone.com

Andere boeken van David Allen

Naast Getting Things Done heeft David Allen nog 2 andere boeken geschreven:

  • Ready for Anything: 52 Productivity Principles for Work and Life
  • Making It All Work: Winning at the Game of Work and the Business of Life

David Allen’s methodes zijn vooral gericht op balans. Het één werkt niet zonder het ander. Je moet hard werken maar ook veel plezier hebben. Als je aan het motto ‘work hard play hard’ denkt, kan je eigenlijk aan de boeken van David Allen denken. Daar is waar het op neer komt. Hard werken en hard genieten, de balans vinden en orde brengen aan de chaos die kan ontstaan.

Alle drie de boeken staan met elkaar in verbinding en ze volgen elkaar ook op. Alle boeken zijn gericht op het vergroten van de productiviteit, de beste versie van jezelf kunnen zijn en hoe je succesvol in zowel het zakenleven als in je privé leven kunt zijn. 

Management Boeken die ook interessant zijn

Met regelmaat review ik zelfhulp, psychologie, management en project management boeken. Hou zeker mijn pagina’s in de gaten als je geinteresseerd bent in een van deze onderwerpen.

Productinformatie Getting Things Done

  • Naam: Getting Things Done
  • Auteur: David Allen
  • Uitgegeven in: 2015
  • Aantal pagina’s: 300
  • Taal: Nederlands, Engels
David Allen Getting Things Done Cover
Getting Things Done van David Allen

Getting things done is een boek geschreven door de Amerikaanse auteur David Allen. Het boek gaat over productiviteit en hoe je beter met je tijd om kunt gaan om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je dag, week en maand haalt.

Getting things done is een boek geschreven door de Amerikaanse auteur David Allen. Het boek gaat over productiviteit en hoe je beter met je tijd om kunt gaan om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je dag, week en maand haalt.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.